دولت واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی را تسریع بخشد



به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در ادامه جلسه علنی امروز خانه ملت، پس از گزارش محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد روند واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به مردم، معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه، رییس کمیسیون عمران مجلس و سه نماینده بر اساس قرعه به اظهار نظر در مورد روند این واگذاری ها پرداختند.
محمد قاسمی معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس گفت: تصمیم دولت مبنی بر واگذاری پروژه‌ها به تعاونی دستگاه‌ها و صندوق‌ها به دلیل سوابق قبلی مطلوب نیست.
وی ادامه داد: دولت بیان کرده بود که سامانه ای را ایجاد می کند تا اطلاعات طرح‌های نیمه کاره در آن قرار گیرد تا مشخص شود هر طرح عمرانی چه میزان بازدهی داشته و باید در اختیار چه افرادی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: دولت تاکنون در این خصوص اقدامی صورت نداده و آن چه روی سایتی که معرفی کرده نشان داده شده کفایت لازم برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نیمه کاره عمرانی را ندارد.
معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس افزود: همچنین قرار بود نظام فنی و اجرایی کشور که در آن نحوه اجرا، نظارت و انتخاب پیمانکار تعریف می‌شود، اصلاح شود اما در سه سال گذشته این اتفاق نیفتاده و واگذاری با این شرایط امکان‌پذیر نیست.
قاسمی همچنین گفت: این سایت بیشتر صوری است، در حال حاضر بزرگ ترین پروژه مطرح شده در این سایت واگذاری فرودگاه اهواز است که صرفا چند اسلاید درباره آن توضیح داده شده و با این اطلاعات به هیچ وجه امکان ندارد بخش خصوصی نسبت به حضور در آن انگیزه پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کند از این رو تاکنون اهتمام کافی برای ایجاد تمهیدات لازم برای ورود به طرح‌ها وجود نداشته است.
وی یادآور شد: کمیسیون اقتصادی دولت قرار است فردا صبح واگذاری طرح‌های نیمه کاره عمرانی را به تعاونی‌های کارکنان دستگاه‌ها و یا صندوق‌های بازنشستگی را بررسی کند در حالی که تجربه نشان داده که این اتفاق خوبی نیست.

**68 درصد پروژه های تمام شده به تعاونی کارکنان واگذار می شود
محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: در پیوست قانون بودجه سال 96 و سال های گذشته 411 میلیارد تومان پروژه تعریف کرده ایم که از این میان 58 هزار میلیارد تومان برای طرح های استانی ویژه و در جدول 9 که جدول متفرقه است 25 هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده ایم از این رو سرجمع پروژه های تعریف شده در قانون بودجه 96، 600 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: وضعیت اعتبارات در قانون بودجه سال 96 به این نحو است که 71 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح تملک دارایی سرمایه ای تعریف کرده ایم که تخصیص ریالی آن از خزانه در 4 ماه اول سال 1100 میلیارد تومان به پروژه های عمرانی صورت گرفت در صورتی که باید 24 هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا می کرد.
نماینده مردم جهرم در مجلس تصریح کرد: سرجمع 4 ماهه اول 7/4 درصد تخصیص یافته است که به طور متوسط ماهانه2/1 درصد شاهد تخصیص ریالی بوده ایم البته روی کاغذ 20 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر کرده ایم که تا به دست پیمانکار برسد زمان بر است اما در نهایت تنها 1100 میلیارد تومان تخصیص ریالی داشته ایم.
رضایی کوچی گفت: از 1100 میلیارد تومان 960 میلیارد تومان به پروژه های جدول 9 که جدول متفرقه ها است، اختصاص یافته است به عبارتی 86 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به پروژه هایی که شفاف نیستند و قدرت چانه زنی در آن بالاست اختصاص یافته است.
وی افزود: در بهترین حالت ممکن و با اختصاص سالانه 20 هزار میلیارد تومان به پروژه های عمرانی اتمام این پروژه ها 30 سال زمان خواهد برد.
وی تصریح کرد: در 21 اسفند 95 طبق گزارش ارائه شده 3780 پروژه واگذار شده است که از این تعداد 250 پروژه تمام، 988 پروژه نیمه تمام و 2543 پروژه تکمیل شده واگذار شده است، همچنین طبق گزارش امروز 31/14 پروژه واگذار شده است که 250 پروژه جدید، 1096 پروژه نیمه تمام و 2781 پروژه تکمیل شده واگذار شده است.
وی یادآور شد: 68 درصد پروژه هایی که واگذار شده است پروژه های تکمیلی است و این پروژه ها مانند راه آهن، آزادراه، مجتمع های فرهنگی، آموزشی و گردشگری است یعنی پروژه هایی که دستگاه ها به شدت تمایل دارند آن ها را به تعاونی کارکنان و شرکت های اداری خود واگذار کنند.
رضایی کوچی گفت: هیچ پروژه مهم در استان ها به بخش خصوصی واگذار نشده است، حداقل 15 سال است که واگذاری پروژه ها در کشور مطرح است و قوانین متعددی از سوی مجلس ارائه می شود اما هنوز نتوانسته ایم در واگذاری پروژه ها موفق عمل کنیم، در این مسیر موانعی چون عدم علاقه مدیران به واگذاری پروژه ها به دلیل کاهش اختیارات آن ها وجود دارد.

**تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به 15 سال زمان نیاز دارد
همچنین جهانبخش محبی‌نیا نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر برای مدیریت برنامه ششم 770 هزار میلیارد تومان اعتبار در بخش‌های مختلف نیاز است که بخشی از آن مربوط به پروژه‌های نیمه تمام عمرانی می‌شود، مثلا برای اتمام طرح های نیمه تمام حوزه راه و شهرسازی نیاز به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار است این در حالی است که نیازهای اساسی در حوزه آموزش و پرورش، دفاع، بهداشت و درمان، کمیته امداد، بهزیستی و … وجود دارد لذا باید تصمیم اورژانسی از سوی مسئولان اتخاذ شود.
وی افزود: 71 هزار طرح نیمه تمام ملی و استانی وجود دارد و در حال حاضر بیش از 4 هزار پروژه نیمه تمام از تعداد مذکور واگذار شده که اگر میانگین این واگذاری‌ها در هر سال را در نظر بگیریم متعاقبا 15 سال برای تکمیل آنها زمان نیاز است البته باید در نظر داشت که شرایط در این 15 سال مناسب باشد.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس گفت: اگر قرار باشد این روند ادامه یابد بخشی از طرح‌های کنونی نیز به دلایل مختلف به طرح‌های نیمه تمام تبدیل خواهد شد.
وی یادآور شد: 67 درصد واگذاری‌های صورت گرفته طرح‌های در حال اتمام بوده است، اگر واگذاری‌ها به این شکل بوده باشد حتما سایر پروژه‌های نیمه تمام به زخم کهنه‌ای تبدیل می‌شود که از دولتی به دولت بعد انتقال می‌یابد.
محبی نیا ادامه داد: دولت نسبت به واگذاری پروژه‌ها چسبندگی دارد یعنی طرح‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، گردشگری، آموزشی و … به شرکت‌های وابسته به دولت، واحدهای اداری، تعاونی‌های وابسته واگذار می‌شود.

**امنیت روانی برای سرمایه گذاری و سرمایه گذاران در کشور ضعیف است
محمد علی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس نیز در سخنانی گفت:امروز در کشور امنیت روانی برای سرمایه گذاری و سرمایه گذاران وجود ندارد از این رو این سرمایه گذاری ها در کشور ضعیف است.
وی افزود: ما شاهد بی اعتماد به بخش خصوصی داریم که بخشی از آن ناشی از عملکرد این بخش است.
وی تاکید کرد: ما با این واقعیت تلخ رو به رو هستیم که بسیاری از دستگاه ها دوست ندارند که واگذاری انجام دهند یا اگر هم بخواهند واگذاری داشته باشند می خواهند که در زیرمجموعه های مربوط به خودشان باشد.

**در برخی واگذاری ها، وادادگی اتفاق افتاده است
سید علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس همچنین اظهارکرد: در دولت‌های مختلف روسای سازمان برنامه و بودجه برای ادوار مختلف مجلس مطالبی را در مورد واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه تمام به مردم مطرح کردند و اگر این رویه ادامه پیدا کند همین وضعیت را خواهیم داشت.
وی افزود: معاون نظارت و راهبردی در دولت در برنامه پنجم احیاء شد اما زمین و زمان به هم دوخته شد که این معاونت باید منحل شود و عنوان شد که آغاز انحراف در قانون و عدم کارشناسی در پروژه‌ها و عدم حرکت ریل برنامه‌ریزی و دستگاه اجرایی این است که سازمان برنامه و بودجه منحل شد، البته سازمان برنامه و بودجه مجددا متولد شد ولی سوال ما این است که تفاوت علمی و عملی وجود معاونت راهبردی با سازمان برنامه و بودجه فعلی در چیست؟
ادیانی ادامه داد: برخی از واگذاری‌ها که در آن وادادگی اتفاق افتاده به مبانی و ساختارها باز می‌گردد و اشکال در این بخش کار است، البته ما عادت کرده‌ایم که در اداره کشور سرمایه‌های موجود را هزینه کنیم و پیش‌خور از سرمایه‌های آتی نیز داشته باشیم با این‌حال بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی زیر سوال می‌رود و در روزمرگی گرفتار خواهیم شد.

**نباید با واگذاری پروژه‌ها، نظام خصوصی‌سازی تبدیل به اختصاصی‌سازی شود
زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که دولت فعلا توانایی اجرا و نهایی کردن پروژه‌ها را ندارد، اما بالاخره باید یک فکری برای این موضوع شود.
وی افزود: حدود 500 هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌تمام کشور است که باید انجام شوند و اگر با همین سرعت پیش رویم، 15 سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها به مرحله اجرا برسند.
سعیدی با بیان این که مجلس و دولت برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهند، اظهار داشت: هیچ چاره‌ای نداریم که بخش خصوصی را برای اتمام این پروژه‌ها دخیل کنیم و بنده با دخالت دادن بخش خصوصی در این زمینه به طور مشروط موافقم، در این شرایط موافقم که نظام خصوصی‌سازی واقعی تبدیل به اختصاصی‌سازی نشود.
وی تصریح کرد: انتظار از سازمان برنامه و بودجه و دولت این است که آیین‌نامه‌های مربوطه را چنان قوی بنویسند که هم به بخش خصوصی نگیزه دهیم و هم زمینه خصوصی‌سازی واقعی را فراهم کنیم تا منفعت این موضوع برای عموم ملت ایران باشد، نه یک عده خاص.
سیام**9121 **1336
خبرنگار: سمیه لاری**انتشار: مهرنوش خانزائی



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید